Dahl_webb1

Digital kundtillströmning
för Dahl


Dahl är Sveriges ledande leverantör till handelsföretag inom VVS, Mark & VA, Industri, Kyla och Fastighet. Det är en rikstäckande kedja med ett 70-tal butiker som sträcker sig över hela landet. Dahl lägger stor vikt vid att förenkla sina kunders arbetsvardag.


Var god dröj

När vi först kom i kontakt med Dahl stod det klart att det var ett företag med ambitioner vad gäller digitala redskap för att öka kundnöjdhet och lojalitet. Men höga ambitioner till trots stod man nu i en situation då man riskerade att förlora den kundnöjdhet man arbetat så hårt för.

EDI fanns på plats sedan en tid tillbaka. EDI (Electronic Data Interchange) är tekniken som gör att två samarbetspartners respektive system kan utbyta information med varandra automatiskt. Det kan vara fakturor som skapas automatiskt, orderläggning som genomförs eller automatiska lageruppdateringar. Det som dock saknades var kompetensen att snabbt integrera Dahls EDI-system med deras kunders motsvarighet. Kunderna riskerade att få vänta. Och vår erfarenhet är att det är något kunder ogillar starkt.


En snabblösning med livslängd

På kort tid tillsatte vi ett team med fokus på att göra det enkelt och smidigt för kunder att komma igång med EDI. Experter med lång erfarenhet av att arbeta inte bara med EDI utan även xTrade. xTrade är integrationsplattformen som gör det möjligt för Dahls kunder att handla via EDI och är länken mellan Dahls kunder och Dahls ERP-system.

För att kunna garantera att hela processen gick så snabbt och smidigt som Dahl var i behov av, tog vi ett helhetsansvar. Vi tog nya kunder genom den digitala processen för nyanslutning, övervakade affärstransaktionerna så att de kunde ske utan avbrott och satte upp en förvaltning för hela systemet. Kontakterna med säljare, kunder, leverantörer och deras respektive EDI-partners sköttes av oss och det var även vi som drev projekten framåt.

Vår kompetens inom xTrade gjorde även nytta internt på Dahl. Vi hjälpte till att integrera deras interna system så att affärstransaktionerna kom rätt från början och bidrog till Dahls digitala transformation.


Väntan är över

Idag har antalet kunder som får hjälp att ansluta sig till Dahls EDI-system ökat mångdubbelt. Från ett tjugotal till flera hundra kunder samt 30-40 av de största leverantörerna. Det är något vi är mycket stolta över.

För vi vet att en ny kund som Dahl knyter till sig via EDI oftast förblir lojal. Dessutom innebär den minskade pappershanteringen en stor ekonomisk och miljömässig besparing samt minskad felmarginal.

Men framförallt vill vi gärna tro att det är våra egna värderingar som lyser igenom. Vi låter aldrig våra kunder vänta, därför tänker vi inte låta någon annans kunder göra det heller.


Kontaktperson

Magnus Söderström
+46 70 668 38 33
magnus.soderstrom@cag.se