Undersökningen som nu har publicerats visade att regionerna inser nyttan med att använda Utbudstjänsten för att göra strukturerad information om sitt vårdtjänsteutbud tillgängligt digitalt, och de är intresserade av att utreda vilket sätt som är bäst lämpat för dem då det gäller att ansluta till tjänsten. De flesta regionerna är också överens om att arbetet med det gemensamma kodverket för vårdtjänster, som ska användas för att benämna olika typer av vårdtjänster, behöver prioriteras mer. Ett gemensam kodverk är viktigt för att både invånare och vårdpersonal ska kunna förstå och jämföra den information de får.
Remittering, som idag sker både via papper och digitalt, anses vara det primära skälet för att använda Utbudstjänsten och det är där man ser mest nytta med tjänsten. Detta både för att skapa förutsättningar för att göra remitteringen mer konkurrensneutral, men också för att bättre utnyttja regionernas resurser och korta väntetiderna i vården. Strukturerad information om vårdtjänsteutbud behövs också för vissa invånartjänster, och kan även stödja hänvisning av patienter till rätt vårdnivå, så kallad triagering.
I rapporten presenteras både kvantitativa resultat och detaljerade beskrivningar av arbetet som utförs inom regionerna. En värdefull undersökning som vi är glada över att ha fått vara delaktiga i.