I teknikens framkant med det perfekta uppdraget

Jag tog en lunch med en Stefan Nildén, en av våra riktigt vassa javaspecialister/fullstackutvecklare och fick en pratstund kring hans uppdrag, om kompetensutveckling på C.A.G och vad som driver honom framåt i teknikens snåriga djungel.

I teknikens framkant med det perfekta uppdraget

4591 3670 C.A.G

Du jobbar på C.A.G Contactor – hur länge har du varit där och vilken är din roll?
Jag började i september 2014 och jag hade länge längtat efter att få komma till ett företag med java som sin specialitet. Kärt barn har många namn men jag brukar säga att jag arbetar som IT-konsult, javaspecialist och man väl även säga men jag är ju fullstack-utvecklare så klart. Jag har jobbat med utveckling sedan 2000 så systemutveckling är mitt gebit.

 

Berätta om ditt uppdrag?
Ett ganska typiskt uppdrag. Min kund sitter med en gammal kodbas som vuxit och förändrats över tid och till slut tagit formen av en monolit. Det har blivit svårt att möta verksamhetens krav på förändringar eftersom det blivit svårt att få ut ny funktionalitet. Andra utmaningar är ju så klart även att verifiera hur allt fungerar i monoliten och regressionstesta att all funktionalitet bibehålls när man släpper nya releaser. Dessutom är det, som för många kunder, så att kompetens kommer och går. Det finns ju delar av kodbasen man helt enkelt inte har full kontroll över. Jag jobbar för en klok kund som har insett att vissa delar av systemen börjar nå vägs ände. Man har startat en rolig resa mot något nytt och vill bygga den nya arkitekturen kring mikrotjänster – och det är där jag kommer in. Visst finns det stora utmaningar och det måste vi hantera.

Projektet har pågått redan innan jag började, i ett par år. Jag var faktiskt mellan uppdrag när en gammal kollega ringde och frågade om jag hade möjlighet att ansluta. Det visade sig att jag skulle få möta 4 gamla kollegor på uppdraget, världen är liten ibland! Eller så gäller det att underhålla sina kontakter 😊

Jag sitter i ett team med 4 utvecklare, 1 testare och 1 produktägare. Vi kompletterar varandra i erfarenhet, ålder och kunskap. Totalt är vi tre team som är involverade i utvecklingen och ansvarar för olika delar som handlar om att få större fokus på den digitala närvaron och kundupplevelsen i onlinetjänsterna. Man vill förbättra det administrativa stödet och förbättra stödet för alla rådgivare som träffar kunder. Olika delar av systemet kan exempelvis användas vid rådgivning gentemot privatkund, hämta eller teckna försäkringar. Just nu sitter jag och utvecklar funktionalitet för simulering av pension. Mycket intressant att se hur pensionen kommer att se ut vid 65 års ålder. Det krävs en del skärpa av oss för systemet är baserat på ett äldre regelverk där koden är en rejäl utmaning. Vi är tacksamma för att vi har våra verksamhetsexperter nära till hands i huset.

 

Kan du berätta mer om tekniken och arbetssätt i ditt uppdrag?

Vi utvecklar nya tjänster enligt Microservices. Backendtjänsterna är REST-baserade och byggs med hjälp av Spring Boot och Java 11. Frontend byggs i Angular och TypeScript med Redux och RxJS. Källkoden ligger i Bitbucket och deployas ut till de olika miljöerna via en Bamboo CI/CD pipeline

Att arbeta agilt är ju sedan gammalt så vi arbetar i tvåveckors-sprintar och driftsätter varannan vecka, helt i synk med de andra teamen. Allt används inte än men alla tjänster vi bygger levereras ut till produktion. Ibland handlar det om nyutvecklat och ibland är det förvaltande leveranser. Vi försöker helt enkelt skapa en bättre värld genom att spräcka monoliten 😊

Jag är ju egentligen ganska backend-tung så det är roligt att få hantera hela stacken på uppdraget, allt från databas till frontend. Ja, vi har till och med byggt upp en ny CI/CD pipeline som våra Spring Boot-appar byggs och deployas i.  Det är verkligen roligt att få utvecklas med all teknik. Teamen får stort ansvar vilket innebär att delta i en hel del arkitekturella beslut. En del saker kan vi ta i det egna teamet, andra i samråd med de andra teamen. Allt går självklart via våra arkitekter men vi tar alla ett stort ansvar – tillsammans! Spännande och motiverande helt enkelt!

Det är väldigt högt i tak rent diskussionsmässigt. Alla får vara delaktiga kring information och alla beslut fattas så klart inte i plenum men alla får information om viktiga beslut. Vi får en bra inblick i vår egen kod och andras.

I vårt team tar vi verkligen ett gemensamt ansvar. Allt som vi har commitat oss till i en sprint ska vi göra och då spelar det ingen roll vem som gör det – vi gör det tillsammans.

 

Känner du att du har möjlighet att utvecklas i ditt uppdrag likväl som hos C.A.G Contactor?

Hos kunden blir jag verkligen matad med ny teknik vilket är superkul. Speciellt med frontend – intressant att äntligen få jobba med det. Man gör ju ofta samma saker på uppdragen rent teknikmässigt. Men nu får jag verkligen lära mig nya saker vilket är toppen. Lite häftigt att få vara nybörjare igen på vissa delar och det får man inte vara rädd för.

På C.A.G Contactor har vi alltid satsat både tid, kraft och pengar på kompetensutveckling. I år satsar vi på AWS och där är jag, tillsammans med två andra kollegor, i allra högsta grad inblandade. Vi tar fram presentationer och labbar för och med resten av gänget för att kompetensutveckla de andra.  Jag har inte full koll på AWS men vi vill verkligen fördjupa oss inom det och detta år har verkligen varit en teknik-boost.

 

Hur går kompetensutvecklingen till?

Kompetensutveckling är väl det vi brukar slå oss mest för bröstet med. Det är något vi lägger bra och mycket fokus på. Vi får bra uppbackning från ledningen och vi har ett gäng som är superduktiga som också är engagerade i detta. På C.A.G Contactor så sätter vi oss ofta ner i javagruppen och diskuterar vad vi vill vidareutvecklas inom. Ibland får vi input från konsultcheferna om vad som är hett. Vi brukar sätta oss ned efter Jfokus och så lägger vi en plan för året – planerar in kompetensdagar och diskuterar vad vi vill fokusera på. Det är alltid mycket fokus kring Jfokus där vi årligen både ställer ut och deltar. Vi försöker bygga våra kompetensdagar på slutprodukten som vi visar på Jfokus. I år ska allt köras i AWS (utan att avslöja för mycket). Detta för att vi ska lära oss. Det är kanske inte alltid den bästa tekniken men vi gör det för att lära oss mer – känna, klämma, se om vi gillar det. En typisk kompetensdag innebär att vi börjar med gemensam frukost och så kör vi hela dagen med labbar, föredrag, gemensam lunch. Vi träffas nästan alltid på fredagar och det är alltid fritt fram att bjuda in kollegor från kund så att de kan få dra nytta av våra labbar.

Dessutom åker jag och 2 kollegor ned till AngularConnect i London om ett par veckor. Vi förväntas hålla oss ajour med vad som händer och då passar det ju bra att sticka iväg ett par dagar och uppdatera sig lite. Dessutom är det så klart roligt att komma iväg lite.

 

 

Hur kom du i kontakt med C.A.G?

Jag blev kontaktade av en rekryterare. Jag visste inte så mycket om C.A.G men jag hade för vana att alltid växla några ord med rekryterarna. Så jag började prata med rekryteraren som sålde in C.A.G väldigt bra. Första mötet med cheferna svarade verkligen upp gentemot vad rekryteraren utlovat. Sen träffade jag två konsulter och fick en ännu bättre bild och på den vägen var det. Skönt att komma till ett javagäng och hitta rätt.

Livet på C.A.G är ganska enkelt… vi är alla seniora konsulter som har stor frihet i det mesta. Det betyder att vår konsultchef finns där när vi behöver honom och i övrigt litar man på att vi sköter jobbet själva. Så länge vi stämmer av med våra kunder kan vi styra det mesta själva som semester, arbetstider och vara flexibla.

C.A.G har en inställning till konferenser som jag gillar. Det brukar bli bra resmål och innehållet blandas med båda konferens och bra aktiviteter. Dessutom brukar alltid vi utvecklare se till att få en egen slot och så vi kan planera för eller köra lite kompetensutveckling. Vanligtvis blir det 2 konferenser om året, en lite kortare på våren och en lite längre på hösten. Båda brukar vanligtvis ligga utomlands. I oktober drar vi t ex till Cascais utanför Lissabon.

 

Vad skulle du säga är C.A.Gs styrkor?

C.A.G har en avslappnad inställning vilket betyder frihet under ansvar. Vi är alla seniora konsulter som har stor frihet i det mesta. Det betyder att vår konsultchef finns där när vi behöver honom och i övrigt litar man på att vi sköter jobbet själva. Så länge vi stämmer av med våra kunder kan vi styra det mesta själva som semester och arbetstid. Det är som att vara egen företagare men med tryggheten i bolaget. Positivt är också att det ställs krav på att vi ska kompetensutveckla oss vilket är toppen. Det följs även upp årligen, att vi faktiskt gör det.

Det är en fördel att vara ett självständigt bolag i en koncern. Jag har min ”familj” på C.A.G Contactor men med C.A.G-koncernen i ryggen.

Alla medarbetare är väldigt trevliga och seniora. Vi trivs väldigt bra testare och utvecklare och vi kan kompetensutveckla oss tillsammans. Många av javaspecialisterna gillar teknik så vi kan lätt snöa in på det 😊

Jag gillar att vi drar iväg på konferenser, för det är roligt att komma iväg till fina ställen, få tid att träffas och bara hänga samt att vi faktiskt gör nytta och utbildar oss. Men att vi också får tid att träffas. Vi som har barn vet hur skönt det är att få några kvällar att hänga tillsammans med kollegorna.

Sist men inte minst så har alla kollegor stort engagemang i sitt arbete o det smittar!

 

Hur är man en bra konsult?
De viktigaste egenskaperna är nog att man kan kommunicera och skapa förtroende. Kan man det är man troligtvis ganska social också och då gillar man förmodligen även att samarbeta och jobba i team. Allt detta gör att man förmodligen är en person som är trygg i sig själv. Gillar man dessutom att byta kontext med jämna mellanrum så har man nog goda förutsättningar för att lyckas och trivas i konsultrollen.

Som konsult behöver man inte vara bäst på allt, men det är en fördel om man försöker leverera lite mer än förväntat. Förutom det rent hantverksmässiga kodandet och utvecklandet försöker jag bygga kunskap hos kunden i form av allt från dokumentation på wikin till teknikdragningar. Som konsult behöver man så klart inte alltid vara den som tar ett steg fram när frågan kommer, men varför inte 😊

Avsked blir istället till bra kontakter och kanske vänner.

 

Vilka tekniker skulle du säga är hetast just nu och vilka är bubblare?

Ah vad svårt! Förkrossande att läsa om vad som är hetast från Thoughtworks för då blir man lätt ”stressad”. Det kommer hela tiden nytt så det gäller att hänga med – därav all kompetensutveckling.

 

Vart vänder du dig för att hitta mer teknisk information?

Vi googlar mycket så klart. Även vår egna interna slack på C.A.G är till stor hjälp. Finns inget problem som ingen annan har dykt på och dokumenterat. Så webben är ju den stora informationskällan. På jobbet är det ju i teamet och mellan teamen.

 

Vad ser du fram emot i höst?

I höst ser jag fram emot väldigt spännande AWS-dagar på kontoret. AngularConnect dagar i London ser jag också fram emot. Ska bli kul att få veta vad som är hett!

Kontaktperson

Annika Rogneby

+46 70 687 33 08

annika.rogneby@cag.se

X
X