Racerapport Raymarine 2-star 2021

Vår skeppare Anders Frisk gjorde sin första tävling för året med vår C.A.G-båt tillsammans med Mats Victorin. Här är hans racerapport som bjuder på både spännande och roande läsning.

Racerapport Raymarine 2-star 2021

Racerapport Raymarine 2-star 2021 2560 1920 C.A.G

Raymarine 2-star (tidigare Östersjömaran, Watski 2-star) är ett numera klassiskt doublehanded-race på Ostkusten varje försommar. Två deltagare per båt, tre etapper med kortare pit stop i Visby och Oskarshamn. Ofta utmanande och varierande förhållanden under tre dagar. I år var det ca 70 båtar som tog sig till start, färre än vanligt kanske pga pandemin. Starten sköts upp till 1 juni för att följa myndigheternas rekommendationer.

Sist racet kördes var 2019, då vann vi andra etappen Visby-Oskarshamn och knep en pallplats i klassen. Höga förväntningar!

 

Etapp 1: Oxelösund – Gustaf Dalén – Visby

Prognos: NO 5 meter ökande till 10 sekundmeter och vridande på O, avtagande nära ön.

Verkligheten: NO 10-12 sekundmeter. Hög sjö från sidan. Bra tryck hela vägen in i mål.

 

Lite trassel ut ur den trånga hamnen innan alla kommer loss. Vi är några hundra meter bakom vår systerbåt. I de här förhållandena handlar det mest om att inte sladda omkull i vågorna och hålla maxfart mot mål. Cirka halvvägs sätter vi vårt halvvindsegel Flying Jib Top, rejält stökigt arbete på fördäck med vatten över båten. Seglet ger lite extra i fart och vi kommer ifatt och om vår systerbåt. Mycket bökigt segelskifte nära Visby tillbaks till fock, liggandes längst fram på fördäck i ett badkar sätter vi årets toppfart 16 knop i en surf, jag höll i mig för glatta livet därframme… J

 

Vi går i mål ca kl 18:30 ungefär 25 meter framför systerbåten, känns som vi gjort OK ifrån oss. Trea i klassen och elva totalt!

 

Etapp 2: Visby – Ölands Norra – Blå Jungfrun – Oskarshamn

Skifte i vädret inför etapp 2, SO-O lätta vindar med ett stort bleke mitt i banan. Vi startar bra och går rakt ut från land, gippar sedan söderut. Strategin fungerar inledningsvis bra, vi seglar om de båtar som ligger strax norr om oss och kör ifatt starterna innan. Några tappra går långt norrut runt bleket, längre väg men säkrare vindprognos. Ca kl 13 dör vinden helt för oss och vi ligger helt still i nästan två timmar. Oerhört frustrerande… vinden kommer till slut från NO och vi kommer ikapp fältet vid Ölands Norra. Det har dock kostat för mycket tid så vi försöker minimera skadan. Flera båtar bryter i frustration och startar motorn. Vi kämpar oss runt Blå Jungfrun, rycker på flera båtar men täten är alldeles för långt bort. Vi ser hur de bär spinnaker in i mål samtidigt som vi får kämpa med flera segelbyten i en sakta avtagande och vridande vind. Strax utanför hamnen dör vinden helt, vi linkar i mål 23:30 i 0.2 knop och vi konstaterar återigen att totalen är helt körd. Vår systerbåt som seglade norra vägen vinner etappen för klassen, grattis! Det är dock en etapp 3 kvar så vi försöker sova några timmar och ladda om mentalt.

 

Etapp 3: Oskarshamn – Blå Jungfrun – Gustaf Dalén – Oxelösund

Lätta NO vindar, sannolikt ett högervrid mot O under kvällen/natten. Väldigt osäkert närmare fastlandet så vi bestämmer oss för att ta högerkanten upp (ostligt alltså).

Vi förbereder mackor, solkräm (brände läpparna ändå), tankar rejält med vatten i småflaskor och släpper på riggen för att få rundare segel.

 

Trång start i Oskarshamn som alltid, grundflak, sjömärken och alla stora båtar runt omkring. Den största båten i vår klass är 65 fot och vi är helt klart minsta båt. Vi kommer loss ned mot Blå Jungfrun och har en sträckbog där vi kan surfa på en av de stora båtarnas häckvåg. Tack för skjutsen J!  Rundning nära Blå Jungfrun och kryss norrut där vi håller oss nära Öland (kom ihåg strategin att gå högerkanten upp). Nära Ölands Norra, vi lägger oss i kanten på ett moln och öser norrut. Närmaste konkurrenterna väljer samma spår, vår systerbåt går däremot eget spår nära fastlandet. Eftermiddag blir till kväll och blir till natt. Vi har segat oss ifatt täten och är bland de tio första båtarna på vattnet. Känns bra!

För att hålla humöret uppe spanar vi på konkurrenterna, stämmer av vindprognos mot verkligheten och konstaterar att vi ligger fint i spåret men gärna skulle varit något mer österut. Att slå ut mot havet kostar dock mycket då vi får segla nästan sydostligt alltså bort från nästa rundning… det blir några kortare slag utåt ändå när vinden vrider och läget är rätt. Långa benet är dock norrut.

Vinden skiftar från NO till O och tillbaks till NO, varierande styrka i 2 till 5 sekundmeter. Snäll mjuk sjö som båten försiktigt tar sig fram i. Fantastisk solnedgång och gryningen är alltid magisk!

Aktivt trim hela tiden och ficklamps-segling för att ha koll på segel. Nära Gustaf Dalén efter gryningen och vi förbereder vår stora 130kvm assymetriska spinnaker in mot mål.

Utan sömn så pass länge är man stel i kroppen och mosig i skallen. Att knyta fast några snören tar lång tid, men det måste bli rätt då ett trassel är dyrt tidsmässigt. Upp med nylonet och full gas mot mål. Nåja full gas, det blåser 2-3 sekundmeter ostligt och vi gör 4-7 knop. Kör om flera båtar som har det tufft i lättvinden och har en härlig tight fight sista biten in mot en annan medtävlare, vi knäpper dem sista hundra metrarna och korsar mållinjen med nylonet hårt skotat kl 05:30. Bakom oss dör vinden och vi slår vår systerbåt med någon timme. På etapp 3 vinner vi vår klass och kommer trea i totalen vilket vi är mycket nöjda med efter den katastrofala etapp 2.

 

Slutresultat 10 (av 64) i totalen och 6 (av 12) i klassen. Inga pokaler i år, bleket på etapp 2 blev alldeles för dyrt i tid för oss. Dock är vi mycket nöjda med etapp 1 och speciellt vår comeback på etapp 3!

Vid pennan/Anders Frisk, Skeppare på vår C.A.G-båt och senior konsult på C.A.G Novus

Kontaktperson

Annika Rogneby

+46 70 687 33 08

annika.rogneby@cag.se

X
X