Rätt uppdrag redan från start

Vi fick förmånen att träffa Nikita Shenvi som arbetar på C.A.G Senseus sedan 1 1/2 år tillbaka. Redan på hennes första arbetsdag så började hon på det rätta testuppdraget och vi fick höra mer om vad hon gör i rollen som mobilapptestare och varför hon trivs så bra hos C.A.G

Rätt uppdrag redan från start

2048 1564 C.A.G

Du jobbar på C.A.G Senseus – hur länge har du varit där och vilken är din roll?
Jag började på Senseus i maj 2018 så bra precis ett och ett halvt år. Jag gick direkt ut i uppdrag hos min kund inom banksektorn. Riktigt kul att få komma ut direkt i ett uppdrag som passar mig så bra.

Vilken är din bakgrund?

Jag har läst Datavetenskap (3 år) i Indien. Sedan började jag arbeta på J.P. Morgan Bank som Software Test Engineer, kort och gott som testare. Där fick jag möjlighet att gå en Software testing kurs i 6 månader och även ISTQB certifiera mig. Jag blev kvar på J.P. Morgan Bank i Mumbai under tre och ett halvt års tid. Sedan fick min man möjlighet att arbeta på Nordea i Stockholm så då flyttade vi hit i augusti 2016. Jag började läsa svenska på SFI och på den vägen är det. Just nu har jag kommit i det läget att jag känner mig bekväm att prata svenska och jag får ju möjlighet att öva varje dag, vilket jag är tacksam för. Innan dess så pratade jag mest engelska, vilket är enkelt i Sverige. Men nu vill jag få öva på min svenska, hela tiden. Det är därför jag gärna tar vår intervju på svenska 😊.

 

Berätta om ditt uppdrag?
Jag arbetar på en bank och med deras bankmobilapplikation. Det är ett ganska typiskt testuppdrag. Vi sitter i vårt team som består av fem stycken Android-utvecklare, sex stycken IOS-utvecklare, fyra designers, tre testare mig inkluderat samt en projektledare. Morgonen startar med ett ståuppmöte vilket är bra. Då får man veta vem som jobbar med vilken feature, om det ska utvecklas vidare, rättas upp eller designas. Så efter det vet man statusläget.  Vi arbetar som sagt med en bank mobilapp så vi testar som utvecklarna och IOS-utvecklarna implementerar. Backendtjänsterna är ES (Enterprise Server) och REST-baserade så detta är vår API som våra gränssnitt. Så varje förfrågan vi skickar (från mobilapp android / iOS) är antingen via ES eller genom REST och det går ner till andra back end-system. Vårt ansvar är att testa de två huvudgränssnitten ES och REST men ibland under testning hittar vi buggar i andra tjänsterna också som vi rapporterar till respektive team.

När vi tycker att det är klart så levererar vi vidare till acceptanstest-teamet som testar helheten och att appen lever upp till ställda krav. Acceptanstest-teamet sitter i ett separat team. Vi alla sitter dock tillsammans med utvecklare och designer. Acceptanstest-teamet och produktägarna sitter bara runt hörnet. Så det är mycket enkelt att ställa frågor och prata direkt med dem. Det är också en stor fördel när vi vill få visa en demo och få accept. Det blir helt klart snabbare kommunikationsvägar.

Vi använder olika verktyg för mobilapptestning, bland annat Android studio för Android och Xcode för iOS genom vilken vi kan läsa loggarna (request and response) som hjälper oss att få mer information om möjliga orsaker till problemet. Sedan har vi så klart en hel del manuell test av olika mobiltelefoner, läsplattor och operativsystem.

Alla våra fel rapporterar vi i Jira och använder utöver det en hel del andra verktyg.

 

Du får arbeta tillsammans med C.A.G-kollegor, hur är det?

Riktigt roligt är det! C.A.G kollegorna är mycket vänliga och är verkligen hängivna sitt arbete. Kul att få arbeta tillsammans, få möjlighet att lära känna varandra bättre och även lära av varandra. Mina C.A.G-kollegor är mycket duktiga! Och jag att jag får möjlighet att arbeta tillsammans med dem vilket känns toppen.

 

Kan du berätta mer om tekniken och arbetssätt i ditt uppdrag?

Vi arbetar agilt med tre– eller fyraveckorssprintar, lite beroende på vad vi utvecklar. Vi arbetar så klart i samma sprint med utvecklarna.

 

Känner du att du har möjlighet att utvecklas i ditt uppdrag likväl som hos C.A.G Senseus?

Jag får både kompetensutveckla mig i uppdraget samtidigt som C.A.G Senseus är väldigt duktiga på att både ge oss utbildningar och kompetensutveckling på andra sätt. Vi har verkligen möjligheten. Vi har exempelvis många tillfällen för kompetenskvällar tillsammans med kollegorna. Jag försöker vara med så mycket det går men ibland har man tight schema på uppdraget och då gäller det att planera så man hinner med både uppdrag och kompetensutveckling 😊.

Jag har fått både Scrum Master certifiera mig och nyligen gick jag en SAFe- kurs i C.A.G Senseus regi där jag även certifierade mig.

 

Hur kom du i kontakt med C.A.G?

Jag blev kontaktad av en rekryterare och min bakgrund passade för C.A.G och sedan blev jag kontaktad för intervju. Allt kändes rätt!  Processen att bli anställd påbörjades i april och i maj var jag ute på uppdrag. Jag är så lycklig över att mitt första uppdrag är hos mina kollegor från C.A.G för de välkomnade mig verkligen när jag började.

 

Ser du några kulturella skillnaden i arbetslivet – Sverige kontra Indien?

O ja! I Indien är det väldigt hierarkiskt mellan testare, testledare, managers och VD. Här i Sverige är det väldigt platt och jag kan prata med vem som helst. Det gillar jag. Jag behöver inte fundera på vem jag kan prata med, vad jag får säga och hur jag säger det. Det tog en tid att förstå hur det funkade i Sverige men det är underbart att jag kan säga vad jag vill till vem som helst och jag behöver inte fundera innan på vad jag ska säga till en chef.

Sedan kan man verkligen ha en bra balans mellan arbetsliv och privatliv. Det kunde jag inte i Indien. Arbetsdagarna är längre och jag vet att jag vanligtvis måste pendla ca 2 timmar per dag/enkel väg. Så arbetsdagarna i Indien blev väldigt långa. Så tiden hemma, att prata med sin familj, blev väldigt kort och dessutom så var jag rätt trött när jag väl kom hem.  Det är inte lika stressigt att arbeta i Sverige utan jag är så mycket mer avslappnad här och det är jag glad för. Här har jag oceaner av tid för mitt privatliv, också.

När jag är med mina kollegor så tänker jag inte på att jag är från Indien, vi är ju alla tillsammans, jobbar tillsammans och respekterar varandra.

 

Vad skulle du säga är C.A.Gs styrkor?

Hela C.A.G är som ett paraply för mig. Genom att vi har åtta bolag med olika inriktning så får vi vara egna bolag men allt hålls samman under ett och samma paraply. Varje del av paraplyet symboliseras av varje bolag. Jag har dessutom aldrig sett någon koncern som har allt inom systemutveckling och som kompletterar varandra så bra. Det gillar jag! C.A.G Senseus har dessutom utbildning vilket jag uppskattar för då kan vi få utveckla oss. Vi har mycket trevliga kollegor och bra chefer. Det är ett riktigt bra gäng tillsammans med en riktigt bra stämning.

 

Vart vänder du dig för att hitta mer teknisk information?

Jag provar mig fram. Ibland frågar jag kollegor om hjälp. Annars googlar jag eller så läser jag på när tid finns.

 

Vad ser du fram emot i höst?

Jag ser fram emot C.A.G AW!! Det ska bli så kul att få träffa alla kollegorna. Där kan man umgås med kollegor från alla bolagen som vi inte träffar så ofta.

Kontaktperson

Annika Rogneby

+46 70 687 33 08

annika.rogneby@cag.se

X
X