Vi hälsar Daniel Amsenius välkommen till C.A.G

Vi är väldigt glada att få välkomna Daniel Amsenius till C.A.G. Han har lång erfarenhet av finansbranschen som senior finansmarknads- och Post-Trade expert med erfarenhet från förändringsprojekt. Han kommer närmast från Nordea som produktägare.

Vi hälsar Daniel Amsenius välkommen till C.A.G

4669 3675 C.A.G

Du gör din fjärde vecka på C.A.G, hur känns det så här långt?

Jag har hunnit vara här snart en månad och hunnit landa lite på kontoret och lära känna medarbetarna. Nu är jag är rackarns ivrig att få komma ut till kund och göra nytta, så klart.

 

Vilken är din bakgrund?

Förutom att jag började mina yrkesverksamma år som stansare på Skatteverket och som köttstyckare så har jag arbetat i finansbranschen sedan år 2000. Starten var på Swedbank i deras Nostro-gruppering. Det handlade kort och gott om att stämma av bankens konto i utländsk valuta.  Valutahandel började då intressera mig så jag tog mig till den delen av banken. Ursprunget till allt i mitt yrkesverksamma liv har varit att förbättra och effektivisera min yrkesvardag och mina kollegors arbetstillvaro. Vi fick nämligen göra mycket manuellt och jag insåg snabbt att detta måste ju gå att automatisera. Så tillsammans med IT så löste vi de knutar som fanns vilket var till stort värde för backoffice. 15 år blev jag kvar på Swedbank och jag var inblandad i en mängd IT-relaterade projekt. Ofta som verksamhetsexpert både gällande verksamhetsutveckling, kravställning, förändringsledning, acceptanstest och mentorskap. Jag har även suttit med i en hel del referensgrupper.

Jag har testat att arbeta med valuta- och obligationshandel, telefonbank gentemot privat- och företagskunder, lokalt bankkontor (och då på andra banker förutom Swedbank). Mitt hjärta har dock klappat extra för backoffice så där har jag fortsatt att processutveckla och förändra, eller som jag skulle vilja våga stoppa ut näsan och säga – förbättrat, förädlat och automatiserat dess processer i harmoni med verksamhetsprocesserna.

En anekdot från min tid på Swedbank var när de skulle byta ut befintligt backofficesystem och befintligt frontofficesystem där jag var med i förändringsarbetet. Vi skulle konsolidera dessa och bli ett front- backoffice system. Vi skulle, i ett gemensamt initiativ tillsammans med leverantören, bygga ett system som skulle följa standard oberoende av tillgångsklass. Detta utifrån affärsprocesserna som var uppbyggda av lagar och regelverk, marknads best practices, standarder och policys. Det resulterade i en produkt som leverantören idag säljer som en helhetslösning till andra banker och institut. Där fick jag sätta på mig många hattar – verksamhetsexpert, processmodellerare (BPMN) och jag var bankens representant hos leverantören i systemutvecklingsarbetet vilket så klart innebar många resor runt i världen. Man kan säga att jag har haft att göra med Calypso sedan 2009 😊.

De senaste tre åren har jag arbetat på Nordea som produktägare i olika projekt och konstellationer.

 

Förklara, vad gör en finansmarknad och Post-Trade expert?

Jag arbetar inom finansmarknaden med till exempel aktier, obligationer, valutor och räntederivat, och i mitt fall helst i Post-Trade miljö. Det innebär att jag kan hur processerna fungerar i backoffice och hur man kan förädla och kravställa kring dessa processer är det jag har ett enormt kunnande inom och det jag gör. Det är en stark sida hos mig.

 

Vilka är dina styrkor?

Jag har alltid tänkt att saker ska vara effektiva. Jag har dessutom alltid reflekterat över ”hur kan jag få det här att gå smidigare”. Inom banken har vi alltid tänkt STP – Straight Through Processesing. Det har då blivit naturligt för mig att reflektera över hur jag kan få det här automatiserat så att jag (och mina kollegor) kan få tid över till annat. Sedan kommer så klart alla regelverk, praxis och policys in i bilden så man kan ju inte göra vad som helst.

Sedan vet jag att jag är bra på att förklara och är pedagogiskt lagd, därav att jag har passat som verksamhetsexpert. Jag får ofta vara mentor, just av den anledningen.

Diplomatisk är jag alltid i grunden för oftast hamnar jag i situationer där folk står på varsin sida av rummet. Här handlar det då om att föra samman människor och gjuta olja på vågorna så att vi tillsammans kan komma vidare.

 

Vilka värden och vilken nytta kan du bidra med hos kund?

Min erfarenhet utav det jag har sett och gjort. Vi alla lär sig av våra misstag och tar med oss det så att vi inte riskerar att göra om det så klart. Förändringsbenägen är jag i allra högsta grad och det är något som ligger mig varmt om hjärtat – att effektivisera processer.

Att undvika fallgropar! Där har jag ju så klart hamnat tidigare men vis av erfarenhet så gör jag inte om det.

 

Hur kom du i kontakt med C.A.G?

Under min tid på Swedbank så kom jag i kontakt med en konsult som sedan började här på C.A.G MER Consulting. Jag trivdes väldigt bra med honom och när det var dags att röra på sig så kom jag att tänka på konsultlivet. Jag ville börja jobba någonstans där man kunde göra nytta både för kunden och för att jag själv skulle trivas.

Jag hade nämnt det för honom, tanken på att vara konsult men tiden passade inte. Men nu gjorde jag det och jag fick kontakt med Markus (VD) och tycke uppstod. Känner även några som varit på Swedbank, både som anställd och som konsult och som jobbar här nu vilket är jättekul. Det är ett riktigt bra gäng med bra kundbas, bra stämning och solid koncern.

 

Vilket uppdrag är du sugen på just nu?

Verksamhetsutvecklare/kravanalytiker vore riktigt spännande eller varför inte förändringsledare! Jag vill vara med och påverka och få fram bra resultat för kunden. Jag tycker det känns spännande att få vara konsult och få hjälpa många olika kunder. Att sedan få vara med i förändringsarbetet och komma med min expertis och idéer känns väldigt lockande.

  

Vad ser du fram emot att få lära dig mer om?

Jag har varit inne på värdepappers-, ränte- och valutamarknaden och jag skulle tycka det vore jätteintressant att arbeta och lära mig mer om fler delar av bank och försäkringsbranschen.

 

Vad lockade dig med C.A.G?

Att få möta nya kunder med min expertis.

 

Kontaktperson

Annika Rogneby

+46 70 687 33 08

annika.rogneby@cag.se

X
X