Andraplacering i Visbypokalen för C.A.G-båten

Det har inte blivit så många tävlingar för vår C.A.G-båt med besättning på grund av rådande pandemi. Därför är vi extra stolta för silver i Visbypokalen. Här följer racerapport från tävlingen

Andraplacering i Visbypokalen för C.A.G-båten

Andraplacering i Visbypokalen för C.A.G-båten 1280 958 C.A.G

Årets enda fullcrew-tävling på havet den här annorlunda covid-säsongen! Teamet har fått till några träningar och alla var nog löjligt laddade att känna på havet. Vår systerbåt Valentina körde också fullcrew och de hade spetsat besättningen med några ytterst meriterade seglare från Göteborg som kör en likadan båt på Västkusten. Spännande att få mäta sig mot en identisk båt under såpass många timmar, prestigefight deluxe! Viktigt att inte glömma bort att vi alla tävlar mot klockan. Vår taktiker släpper de bevingade orden ”vi seglar ju mot fältet men mest mot Valentina” strax innan start 🙂

Racet är en nystart på en gammal regatta och har funnits i tre år i sin nya tappning. 46 startande båtar, allt från 30 till 100 fot. Mätetalsregeln gör att båtarna ändå kan tävla på någorlunda liknande villkor i en jaktstart. Givetvis gör vädret sitt till men många timmar på öppet hav brukar både ge och ta.

 

Banan
Start i Nynäshamn, rundning utanför Stenkyrkehuks fyr ca 1.5nm NNV på havet, rundning Almagrundets fyr och klassisk målgång bredvid Skanskobb i Sandhamn.

 

Team C.A.G
Anders – skipper, stortrim, väder
Gustav – roder
Peder – taktik, crewboss, roder
Oskar – floater, mast
Magnus – trim
Helena – trim
Björn – keyboard
Fredrik – fördäck

 

Racet
Väderanalysen som pågick ett antal dygn innan race var ganska entydig, frontpassage med regn och ev åska, bättre tryck i sydvästra hörnet av första långa benet. Så strategin var att hålla SV på kryssen och försöka sätta slaget mot ön i samband med fronten. Helst även segla mellan alla åskväder… Vindar upp mot 20 knop dvs cirka 10 sekundmeter och rimligt med sjö. Gott så.

Start kl 13:45 i varm sensommarsol och undanvind, vi lyckas få en bra plats på linjen och smiter direkt före vår systerbåt. Några korta slag förbi Mällsten och genom Danziger Gatt, sedan ett långt ben mot SV. På AIS ser vi hur fältet väljer lite olika vägar nedåt, det blir intressant att se när vi rundar vid Gotland. Lös bevakning på J/111 Valentina, så länge vi ligger något före dem är det ganska enkelt att placera sig mellan dem och nästa märke. På kvällen kommer fronten med regn och ökande tryck, vi peelar till mellanfocken och slår mot Gotland. Valentina är nu hack i häl ca 300m bakom. Stressigt!

 

 

Natten blir oerhört mörk! Närmar oss märket ca kl 03 och ser att vi kommer runda bland de tio första båtarna. Nu är vi med i matchen och snart får vi sätta vårt stora nylon på 160kvm! Passar på att plocka ned väder när vi har datatäckning och det är ett starkare vindbälte österut kring Gotska Sandön. Det lär alltså betala sig att våga gå utåt innan vi gippar in mot Almagrundet som är sista rundningen. Men hur långt är lagom? Samtidigt passerar flera riktigt elaka mörka moln med regn och även rejält med åska och blixtar som vi får bevaka. J/111 Valentina över en distansminut bakom nu, något åt sydost, men det svänger fort i hockey.

 

 

Strategin verkar betala sig, vi går nära Kopparstenarna på insidan (faktiskt tvungna att gippa inåt för att inte köra rakt upp på grundet som utgör Kopparstenarna!) och gippar utåt igen, trycket bygger sakta och nu börjar surfarna komma. Fina toppar på 15-16 knop och vi verkar hålla ungefär 1.5-2 distans till Valentina. Det är väldigt frestande att sätta lite mer tryck på seglet och börja plana på riktigt men det innebär längre väg och större risk, så vi fortsätter att gå lågt mot märket. På horisonten ser vi den enorma 100-fotaren Gaia dundra förbi och vi passerar nära några medtävlare – bra fototillfälle 🙂

 

 

Inför rundningen Almagrundet är det 5, kanske 6 båtar före i spåret, vi rycker ned blåsan och byter till vårt minsta undanvindssegel – Flying Jibtop – då det är halvvind in mot mål. Viss tveksamhet om vi skulle satt ”pansarplåten” istället som är dubbelt så stor (!) men snart surfar vi igen i 12-14 knop in mot Skanskobb. Målgång strax efter 14:30 och nu väntar vi bara på prisutdelningen!

På omräknad tid är vi på andra plats totalt med ganska många minuter upp till första plats. Gott så. Vi blir bästa J-båt av de tre som deltog och det här är definitivt årets bästa placering i ett riktigt tufft fält med många meriterade havskappseglare! Vi kommer tillbaka 2021!

 

    X
    X