C.A.G laddar för ÅF Offshore Race

Det börjar dra ihop sig för starten i ÅF Offshore Race där vår C.A.G båt tävlar i SRS A. Vi fick förmånen att byta några ord med vår skeppare Anders Frisk som just nu laddar inför söndagen.

C.A.G laddar för ÅF Offshore Race

2551 3479 C.A.G

Så, bara några dagar kvar till ÅFOR-starten – hur går tankarna?

Just nu är det mest väder och smådetaljer kvar på båten. Har vi fyllt gasoltuben? Hur mycket vatten ska vi peta in i tanken?

 

Hur laddar man upp inför tävlingen?

Vi kollar väder för att få en uppfattning om vad vi kan förvänta oss. Uppladdningen har pågått hela våren med race, träningar och finjusteringar på båten. Redskapen ska vara i så bra skick det bara går, då vet vi att det bara är upp till oss att driva båten maximalt och leta bästa väg ute på havet.

 

Vad får man inte glömma kvar i land?

Oj svår fråga! Förutom alla säkerhetsdetaljer har vår viktpolis örnkoll på varenda pryl ombord. Ikväll (tisdag) kommer vi att tömma båten HELT, alltså allt som inte är fastskruvat i båten tas i land och varenda verktyg eller snöre jag vill ha ombord måste jag motivera… Kaffe är givetvis en viktig del av utrustningen ombord.

 

Båten kommer att stå vid Skeppsholmen och vi välkomnas till öppen båt, vad möts vi av?

Strålande sol och mycket aktivitet i hamnen, ombord på C.A.G bjuder vi på något att dricka och visar gärna runt på vår spatiösa lyxkryssare där 8 personer ska leva med alla segel, mat, vatten och snören 🙂

 

Vad är viktigast vid start?

Att hamna rätt på linjen. Vi är en av de mindre båtarna i vår startgrupp och behöver söka fri vind mellan alla stora pjäxor (slang för alla flytande husvagnar som mest är i vägen). En bra start är givetvis skön känsla i kroppen men det hinner hända mycket på vägen ut ur gruset (skärgården).

 

Vem tar de taktiska besluten ombord och händer det att ni blir osams?

I skärgården har vi en dedikerad taktiker – Gustav. Spelplanen är vi överens om innan och vi undviker 3-meterskurvorna då båten sticker 2.2 meter. Annars är det Gustav som bestämmer vägval i skärgården. I starten tar rorsman Andreas närtaktiken. Vi som är bak i bussen har givetvis en flytande dialog om tryck, båtar, öar, grund, kommande segelval och trim. Väl ute på havet går vi in i vakter och då är det mitt ansvar att hantera väder samt arbeta med det som vi kallar för routing, alltså vägval över havet givet båtens parametrar samt vindförhållanden. Vi blir inte osams ombord – däremot är det viktigt med en öppen diskussion och en aktiv omvärldsbevakning. Vindprognoser är en färskvara och det händer hela tiden lokala effekter – moln, påverkan från land, eventuell sjöbris – inte minst vågor och ibland har vi förstås andra båtar att hantera.

 

Hur känns det när ni passerar Hoburgen?

Man tror att sydspetsen på Gotland är just spetsig. Totalt fel. Det är alltid mycket längre från Faludden till märket som vi ska runda strax utanför Hoburgen. Här bygger sjö och vind varenda år, vi räknar med ett par timmars riktigt blöt segling i hög motsjö innan vi kommer runt pinnen. Det brukar vara lite tjattrigt här nere, man är halvvägs, alla är trötta och VAR ÄR DEN DÄR PINNEN!?? Det är förstås en skön känsla att lämna Cap Hoburg bakom sig och ösa på upp mot Karlsöarna och Visby, som är nästa utmaning.

 

Almagrundet sägs vara uppfriskande, är det för att skärgård möter öppet hav?

Ett typiskt Gotland Runt kommer man farandes med nylon uppe mot Alma och helt plötsligt dyker det upp båtar på horisonten från alla möjliga konstiga håll. Sista biten in är alltid klurig, här kan man knapra in lite tid. Det är cirka två timmar in från Almagrundet så nu är det alle man på däck, fullt häng på kanten och snacket börjar gå på railen. Tröttheten är bortblåst och alla ser fram emot målgången!

 

Går luften någonsin ur er?

Alla är trötta i olika cykler, en stor del av utmaningen är givetvis att hantera vila och mat på ett bra sätt. Här måste vi ta hand om varandra och försöka se till att alla får vila lagom mycket. Själv är jag vaktfri och sover inte så många timmar på ett varv. Det går alltid att pressa ur lite mer fart ur båten 🙂 !

 

När får vi se er gå i mål och om du får drömma, vilken är er placering då?

Det är fortfarande långt kvar och prognoserna går som vanligt isär, men jag skulle säga tisdag sen eftermiddag, ca 52-55h segling. Pallplats är givetvis målet.

 

/Vi på C.A.G önskar hela besättningen på C.A.G-båten god vind i seglen!

Kontaktperson

Annika Rogneby

+46 70 687 33 08

annika.rogneby@cag.se

X
X