Sandhamn Open 2020 racerapport C.A.G

I helgen genomförde Anders Frisk och Peder Lanefelt Sandhamn Open. Det blev ett blött och vindpinat race. Läs deras racerapport där de själva beskriver sin framfart

Sandhamn Open 2020 racerapport C.A.G

Sandhamn Open 2020 racerapport C.A.G 2688 1242 C.A.G

Blött! Mycket vind. Jobbig stampig blöt stökig kryss till södra rundningen, fantastisk medåk norrut till Sandhamn. Vi kom trea i klassen och fyra totalt.

Vi hade stora förväntningar efter förra årets pallplats, dock som vanligt ett tufft fält att placera sig i. Samtliga båtar seglar doublehanded dvs två personer ombord. Vädret var lite extra utmanande i år, mycket regn i samband med passage av en kallfront någon gång under natten, sedan kraftigt ökande vind från syd med kulingvarning (15-20 meter per sekund). Stökigt på två. När en kallfront passerar brukar vinden vrida vilket ger intressanta effekter på strategi och segelval. När man bara är två ombord behöver man fundera igenom varje segelmanöver då det kostar tid och mycket energi och risken för att göra misstag ökar med tröttheten. Vi sätter upp båten för mellan-hårdvind, sträcker upp riggen och är beredda om vi behöver ta rev i storseglet (minska segel).

 

Vi får reda på bansträckningen några timmar innan start och det blir en bana ca 100 distansminuter ned mot Kopparstenarna (norr om Gotska Sandön), ungefär där vi tvingades bryta ÅFOR 2019 pga segel som gick i bitar. Nu blir det revansch!

 

Banan har start precis utanför Sandhamn, kort ben ostvart mot Södergrundan, sydvart mot Dämban, ostvart SMHI Väderboj, syd runt Kopparstenarna lysboj, norr mot Revengegrundets fyr och sedan in i mål Skanskobb vid Sandhamn.

 

I starten strax utanför Sandhamn kl 20 på fredag kväll säger flera prognoser ostliga vindar 5-7 meter, kort vänstervrid (passage av kallfronten) dvs vindar NO och sedan kraftigt högervrid efter frontpassage (från NO till O-SO-S-SV vindar) och ökande tryck, kring 10 meter på natten, något lättare på småtimmarna och under lördag förmiddag kommer kulingen söderifrån. Det gäller att nå södra rundningen vid Kopparstenarna innan det brakar loss! Vår routing, alltså taktikprogram, säger ca 04 vid Kopparstenarna vilket senare visade sig inte alls stämma…

 

Vi preppar båten med lilla focken. 10 minuter innan start försvinner vinden nästan helt, det börjar ösregna och det lilla tryck som finns kommer rakt från syd. Snabbt skifte av försegel innan starten, vi hann precis och gör en bra start. Oroliga för vindprognosen, kommer fronten tidigare? Fin gennakergång ned mot Dämban, rundning mitt i natten ca kl 01 och ganska trångt med många båtar och en pinne som alla försökte hitta med söklykta. Vi smiter runt som femte eller sjätte båt på vattnet med lilla focken uppe vilket återigen visar sig vara fel segel – upp med stora focken och full gas ostvart. Sedan en varierande kryss i ökande vind österut mot SMHI Väderboj, här får vi äntligen falla av och sträcka söderut. Nu börjar vinden bygga och sakta ticka höger (mer motvind alltså). Sista timmen hård kryss då vinden vrider på syd och ökar, med alldeles för mycket segel uppe, oroliga för kulingen men än så länge kring 10-12 meter per sekund – stökigt men hanterbart. Jag försöker få lite vila nere i båten men ger snart upp när vi studsar runt i vågorna och värmer mat åt oss istället. Peders hemmagjorda lasagne var helt fantastisk! Det gäller att inte glömma bort att äta och dricka regelbundet, så den som för tillfället inte styr har ganska fullt upp med segeltrim, plocka i sittbrunnen, fixa mat, koka vatten och hålla sig själv och sin stridspartner i bra skick.

 

Otroligt skönt att runda lysbojen vid Kopparstenarna strax innan kl 06 på morgonen och falla av mot Sandhamn. Diskussion om vilket undanvindssegel vi ska ha. Det känns inte hundra att hissa ”monstret” på grund av hård vind så vi väljer till slut ”pansarplåten”, vår pålitliga knallrosa gennaker som pallar nästan allt på ca 100kvm. Vi fräser snart norrut i 10-14 knop och humöret är på topp, det gråa lyses upp av en vacker rosa ballong framför båten! Peder passar på att sova en halvtimme i brunnen medan jag jagar toppfartrekord (och sätter en riktig praktvurpa). Byte till största gennakern i höjd med Dämban och vi prickar ett vindvrid ganska bra. Vi siktar rakt på sista rundningen vid Revengegrundets fyr där vi plockar ned, det blir en ganska stökig nedtagning pga vind och vågor. Byte till vårt minsta undanvindssegel då vi inte vet hur brant det blir in mot mål. Nu börjar det trycka på ganska bra med 20-25 knops sydlig vind (ca 11-14 meter) och vågorna bygger på fort. Vi öser på med full kontroll i 8-12 knop sista 3 distansminutrarna och går i mål precis bakom Farr 38 Pandion, som vi slår med ca 40 sekunder på omräknad tid. Pallplats i klassen och fyra av ett 30-tal startande båtar! Nöjda tar vi ned seglen och siktar på hemmahamnen. Efteråt ser vi att flera av de mindre båtarna valde att avbryta innan Kopparstenarna då kulingen slog till, gott sjömanskap. Safety first, alltid!

Nästa race är kommande helg då jag och Oskar Skoting ska segla på kors och tvärs i världens vackraste skärgård från fredag eftermiddag till lördag lunch.

Vid pennan/ Skeppare Anders Frisk. C.A.G Novus

 

Kontaktperson

Annika Rogneby

+46 70 687 33 08

annika.rogneby@cag.se

X
X