Det blir allt viktigare att skapa en bra användarupplevelse (UX) online. Det är något som projektet ”Redesign gleerups.se” tog fasta på i det UX-drivna projektet som lanserades i mars 2023.

Gleerups Utbildning AB

Gleerups erbjuder ett brett utbud av läromedel och kurslitteratur hela vägen från förskoleklass till universitet och högskola. I nära samarbete med elever, lärare, skolledare och forskare runt om i Sverige tas läromedel och kurslitteratur fram. Det möjliggör det bästa tänkbara stödet för framgångsrikt lärande i skola och högskola.

Projektbeskrivning

Den absoluta majoriteten av Gleerups försäljning sker via återförsäljare i form av olika beställarportaler och sajter. På gleerups.se söker lärare och andra beslutsfattare information om läromedel, beställer provexemplar av tryckta böcker, provar digitala läromedel, får stöd och support, tips och inspiration.

Under hösten 2022 initierades projektet ”Redesign gleerups.se”. Det övergripande målet var att förbättra användarupplevelsen (UX) på gleerups.se med fokus på ytterligare möjligheter att inspirera besökarna, ge information och beslutsstöd. Då besökarna på gleerups.se använder både desktop och mobil var det viktigt att den responsiva designen skulle fungera lika bra oavsett vilken enhet besökaren använder sig av.

Med hjälp av intern kompetens hos Gleerups och expertis från CAG Ateles pågick det UX-drivna projektet under fyra månader. Från kravställning och skisser till lansering.

Några av leverablerna från projektet var:

Ny intuitiv navigering: Den nya navigeringen bygger på filtrering, i stället för på en traditionell struktur med underkategorier. Det möjliggör att besökarna enklare kan hitta till produkterna de är intresserade av.

Ny meny: En ny meny vars utseende och hoover-effekter ger hela gleerups.se en fräsch look och förmedlar en modern och seriös känsla till kunderna.

Ny sökfunktion: Ökad synlighet för sökrutan genom kontrasterande kantfärg mot headerns bakgrund. Det underlättar för användare att se sökfunktionen och via den, snabbt hitta vad de söker. Väl på sökresultatsidan kan besökaren sömlöst bläddra mellan resultat från olika kategorier och fortsätta att utforska siten.

Ny Produktsida: Produktsidorna på gleerups.se är viktiga, informationsrika sidor. För att inspirera besökarna ytterligare har produkterna i den nya designen integrerats med övrigt content som relaterar till produkten. Det gör det enkelt att provläsa, beställa provexemplar, se extramaterial, recensioner och mycket mer – allt från en och samma sida.

Tech

  • Pimcore X – Community
  • PIM
  • CMS
  • eCommerce
  • ElasticSearch
  • Algolia Search
Det har varit ett spännande projekt med många utmaningar. Vårt mål var en användarvänlig sajt där man snabbt hittar det man söker efter. Vi har ett stort sortiment och många målgrupper så en av utmaningarna var att få till en tydlig filtrering. Arbetet i projektgruppen har fungerat mycket bra, det har funnits en ödmjuk lyhördhet och stor uppfinningsrikedom, som jag verkligen uppskattat! Vi är mycket nöjda med vår nya sajt!
Maria Wallmark, projektansvarig Gleerups

Creative

  • Förbättrad UX
  • Förenklad navigation
  • Utbyggda och förbättrade sök- och filtreringsfunktioner
  • En site som ger användaren inspiration, information och beslutsstöd
  • Fräsch och modern känsla

Levererat värde i kundresan

Arbetet med redesignen, där fokus har varit att skapa en smidig och inspirerande kundupplevelse, har möjliggjort för Gleerups att säkerställa att värde levereras i varje steg av kundresan för de olika målgrupperna. Erfarenhet visar att satsningar på att förbättra kundupplevelsen också leder till ökad lönsamhet då goda upplevelser skapar långsiktiga kundrelationer.

Att jobba tillsammans med det nyfikna och engagerade teamet på Gleerups har varit jätteroligt! Med UX i fokus så har vi tillsammans byggt en sajt som är både snyggare, roligare, och enklare att navigera i. Förbättrad UX ger inte bara en mer behaglig upplevelse för de som faktiskt besöker sajten - användarna - utan kan också leda till ökat engagemang och högre konverteringsgrad
Nike Backman, UX-designer, CAG Ateles

Case Gleerups

Bransch: Utbildning
Projekt: Redesign med fokus på användarupplevelse/användargränssnitt (UX/UI)
Kund: Gleerups
Bolag: CAG Ateles
Antal konsulter i projektet: 5
Om Gleerups:
Gleerups mål är att erbjuda digitala och fysiska läromedel som ger svenska skolor bästa möjliga stöd för framgångsrik inlärning. Därför utvecklas läromedlen i nära samarbete med elever, lärare och skolledare runt om i landet. Gleerups erbjuder även ett brett utbud av kurslitteratur för universitet och högskolor. Litteraturen är skriven av de bästa författarna och grundar sig på den senaste forskningen.

Kontakta oss om du vill veta mer

Tobias Lindström

VD

CAG Ateles

+46 (0)73 640 92 32