KUNDCASE:

Agil utveckling av stötdämparteknologi i världsklass

Öhlins Racing har tillverkat stötdämpare i över 40 år och är idag en världsledande leverantör till segmenten motorcyklar, bilar, snöskotrar och mountainbikes (MTB). De flesta som är i motorbranschen antingen professionellt eller av eget intresse känner igen den ikoniska gul-blå logotypen som kännetecknar att stötdämparen är från Öhlins.

Öhlins stötdämpare säljs både till den privata marknaden och som modellanpassade dämpare (OEM) till företag inom motorcykel-, bil-, och mountainbikesegmenten. En annan viktig del består av att utveckla och sälja produkter för professionell racing inom bland annat MotoGP, MTB, F1, WTCR och Rallycross. Som många andra företag går Öhlins mot ett mer agilt arbetssätt inom produktutvecklingen, vilket vi på C.A.G bland annat har fått uppdraget att hjälpa till med.

 

Förenkling av komplexa processer

Tydliga processer för utveckling och produktion krävs för att hålla Öhlins höga produktkvalitet och för att uppnå de kundkrav som ställs på olika marknader i världen. De måste även kunna reagera snabbt på kundernas olika behov och önskemål. Därtill består de flesta produkter idag av både hård- och mjukvara där synkning krävs mellan interna mjukvaruutvecklingsteam och hårdvaruleverantörer. Väntetider för komponenter och därefter en integrationstid ökar komplexiteten i produktutvecklingen. Det är just denna komplexitet som kan förenklas genom att använda agila principer i utvecklingsflödet. Men att få hela detta flöde att fungera i en agil kontext är utmanande.

 

I början av den agila resan

Öhlins är i början av sin agila transformation, en resa som måste göras över tid samtidigt som nya stötdämpare tas fram, anpassas och produktionssätts inom sina egna livscykler. Ett krav i transformationen är att bibehålla den höga och jämna kvaliteten över tid samtidigt som sekunderna ska kapas på tävlingsbanan. Vi på C.A.G finns på plats som en del i projektkontoret med ansvar för flera pågående projekt mot en rad olika kunder där vi driver arbetet mot det agila. Det agila arbetssätt som hittills införts har fått ett bra bemötande. Bland annat har visuell planering skapat ökad transparens och delaktighet i projekten. ”Det är roligt att få vara med på ett företags resa mot det agila från start. Nu är det viktigt att Öhlins definierar vilket värde de vill skapa med ett agilt arbetssätt och att det förankras internt”, säger Lena Dufvenberg från C.A.G som driver flera pågående projekt på Öhlins.

 

Hög teknologi är framtiden

Utvecklingen av stötdämpare sker i rask takt. Mängden mjukvara växer och stötdämparna har gått från att ha förmonterade, fasta egenskaper styrda av bultar och muttrar till att vara mjukvarumässigt programmerbara och ha sensoravlästa realtidsuppdateringar. Allt för att skräddarsy kontakten mellan fordonet och marken på ett sätt som ger de bästa förutsättningarna för högpresterande fordon. Att gå mot ett mer agilt arbetssätt och ständigt vässa metoder och processer kommer att ge Öhlins goda förutsättningar att jobba mer effektivt med utveckling och förbättringar för att möta marknadens höga krav.

KONTAKTPERSON
Tommi Uurtonen
+46 73 988 87 74
tommi.uurtonen@cag.se

C.A.G-BOLAG SOM JOBBAT MED ÖHLINS

C.A.G SENSEUS

DELA

    X
    X