Vi hälsar Renée Säverot välkommen till CAG

Livet på CAG, 2022-03-22

Varför valde du att börja på CAG Ateles?

Jag känner till CAG Ateles främst för att jag tidigare har varit kund till dem och jag har alltid haft ett bra samarbete med dem. Kontakterna oss emellan togs och jag började öppna dörren för att byta jobb. Tajmingen var rätt och jag var redo för att göra något nytt.

Jag vill arbeta med affärsutveckling och att skapa tillväxt genom tydliga strategier med fokus på att förbättra kundupplevelsen, för det tycker jag är allra roligast. Jag vet att CAG Ateles de senaste åren har breddat sitt utbud till att utöver e-com tech också fokusera mycket på just de delarna tillsammans med sina kunder.

Jag ser också mycket fram emot att vara en del av den starka kulturen på CAG Ateles där fokus är på ledordet tillsammans. Jag ser fram emot det kunskapsutbyte som kommer ske med mina nya kollegor.

Din senaste roll är Chief Customer Officer och tidigare Online- samt E-commerce Manager. Utifrån din erfarenhet, vad bidrar du med till CAG Ateles och våra kunder?

Min främsta styrka och där jag hoppas kunna bidra som mest, är att jag alltid har ”kundhatten” på. Jag tar slutkundens perspektiv genom att förstå vad som driver dem, hur deras vanligaste kundresor ser ut och hur det enskilda bolaget behöver anpassa sig för att vara så relevanta som möjligt. Genom det hittas så kallade ”points of pain” där kundupplevelsen inte är tillfredsställande för slutkund och även ”point of gain” som är möjliga förbättringsområden där bolaget har chans att överträffa kundernas förväntningar.

Jag ser fram emot att på CAG Ateles jobba med konverteringsoptimering tillsammans med olika bolag. När kunden går in på e-handelssidan eller redan innan, behöver vi fundera på hur vi kan göra deras kundupplevelse bättre, och det handlar både om UX och att ha den servicenivå med betalsätt, leveransalternativ osv som kunden förväntar sig. Allt vi gör kokar ner till att optimera för kunden.

Jag har också lång erfarenhet av att jobba med ett omni-perspektiv, dvs att förstå hur kunderna rör sig mellan online- och offlinekanaler under olika delar av sin kundresa. Det tillsammans med mina forskarstudier inom konsumentbeteenden och omvärldsanalys hoppas jag ska kunna bidra till CAG Ateles och de olika bolag som jag kommer jobba tillsammans med.

“Jag vill arbeta med affärsutveckling och att skapa tillväxt genom tydliga strategier med fokus på att förbättra kundupplevelsen”
Renée Säverot, CSM (Client Success Manager)

Verksamheter digitaliseras i snabb takt och E-commerce förändras hela tiden. Vad ser du kommer hända på marknaden framåt?

Jag tror att relevans redan är och kommer fortsätta vara nyckelordet från retail framöver. För mig handlar relevans om att i alla faser av kundresan, oavsett kanal, möta varje kund på deras villkor och utifrån deras behov. Mer konkret innebär det att kommunicera med och finnas tillgänglig för rätt kund, i rätt tid, i rätt kanal och med rätt budskap eller utbud. För mig innebär det alltifrån kommunikation till sortiment, betalningar och leveranser.

Senaste åren har betydelsen av data och datadrivna organisationer varit ett hett ämne. Här tror jag att det kommer vara viktigt för bolag att hitta en balans mellan olika typer av data, självklart ska vi använda kvantitativ data som ex försäljnings-, transaktions- och beteende-data som kunderna väljer att lämna ifrån sig, men att också kombinera den informationen med kvalitativ mjukare data, ex kundintervjuer, fokusgrupper, användningstester m.m. för att verkligen lära sig mer om kunderna och mer på djupet förstå vilka behov de har, vilka olika kundgrupper vi har, varför och hur bolagen kan anpassa sig till det. Vi vill helt enkelt kunna göra en kundresemappning för att förstå hur kunderna rör sig, vad de tittar på, hur de rör sig mellan fysiskt och online för det gäller att förstå kundens hela resa även utanför den aktuella butiken.

För de bolag som även har försäljning via offline-kanaler tror jag fortsatt starkt på det personliga mötet. Jag tror att kunder som ett komplement till allt digitalt fortfarande kommer ha behov av att vara i ett ”sammanhang” som fysiska butiker kan erbjuda på ett unikt sätt. Nyckel här tror jag kommer vara att hitta en, för dem och deras kunder, rätt balans av självservice och personlig service.

Vad betyder CAG-mottot ”Passion för utveckling” för dig?

För mig handlar det om att få utvecklas genom kunskapsdelning och också få skapa tillväxt och affärsutveckling. Att få möjlighet att utveckla kundernas affär.

Bolag: CAG Ateles AB

Grundat: 2001, del av CAG sedan 2021

Branscher: Vi verkar i alla branscher inom B2B och B2C

Specialistområden: E-handel och digitalisering

Passion för utveckling: Genom digital transformation skapar vi framtidens e-handelslösningar.

Adress: Teknikringen 6, 583 30 Linköping
Kungsgatan 37, 111 56 Stockholm
Fabriksgatan 11, 503 38 Borås
Thunes vei 2, 0274 Oslo

www.ateles.se

Kontakta oss om du vill veta mer

Annika Rogneby

Sälj- och Marknadschef

CAG Group

+46 (0)8 785 22 00